سازمان هواپیمایی درباره سقوط هواپیمای اوکراینی آگاهانه دروغ گفته؛ مدعیالعموم ورود کند
بهرام پارسایی اظهار کرد:
وی ادامه داد: موضوع دیگری که جای سوال است این است که چطور رییس سازمان هواپیمایی این موضوع را میدانسته ولی وزیر راه و شهرسازی و خود دولت از آن اظهار بیاطلاعی میکنند و میگویند تنها چند ساعت قبل از اطلاعیه ستاد کل از این موضوع اطلاع پیدا کردند. این ابهامی است که دولت باید رسما درباره آن به افکار عمومی پاسخ دهد و بگوید چطور سازمان هواپیمایی که بخشی از دولت است از این موضوع اطلاع داشته و رییس جمهور و دولت از آن اظهار بیاطلاعی میکنند.
نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به واکنش رییس کمیته بررسی سانحه به انتشار این فایل، اظهار کرد: آنها گفتهاند این فایل محرمانه بوده و به خاطر انتشار آن دیگر با اوکراین همکاری نمیکنیم، اول باید بررسی شود که آیا طبق قوانین ایکائو این مکالمات که به صورت زنده پخش، ضبط و آرشیو میشود محرمانه است و آیا محرمانه بودن آن به آنها اعلام شده بود یا نه و دیگر اینکه قطع همکاری با اوکراین در اختیار رییس کمیته بررسی سانحه نیست و او مطلقا حق اظهارنظر از طرف دولت و دستگاه دیپلماسی را ندارد. ایران عضو ایکائو است و قوانین ایکائو بخشی از قوانین ماست و ما نمیتوانیم بگوییم در این زمینه خلاف قانون عمل میکنیم. این هم به گزارشهای غیرکارشناسی، غیرحرفهای و خلاف واقع قبلی اضافه میشود.
سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی ابراز عقیده کرد: با توجه به سوءتدبیر و ضعف مدیریتی موجود من نگران هستم که در آینده این مسیر ادامه داشته باشد، سزاوار نیست که بیش از این وجهه کشور لطمه ببیند. من نگرانی جدی خود را به عنوان وکیل مردم از سوءمدیریت در سازمان هواپیمایی کشور اعلام میکنم و برای چندمین بار این موضوع را هشدار میدهم.
پارسایی در بخش دیگری از این گفتوگو با اشاره به ابلاغ توقف پروازهای چین از سوی معاون اول رییس جمهور گفت: قرار بود این پروازها تنها برای آوردن دانشجویان و ایرانیان از چین برقرار باشد ولی ما شاهد برقراری پروازهای چین بودیم و ایرلاینهای ایران به صورت ترانزیت مسافرهای چین را از کشورهای دیگر منتقل میکنند، علاوه بر این دیداری که مدیر ایرلاین ماهان با سفیر چین داشت و برای ادامه همکاری با این کشور اعلام آمادگی کرد نشان از این دارد که سازمان هواپیمایی بر زیرمجموعههای خود تسلطی ندارد.
وی ادامه داد: ما شاهد این هستیم ترکیه که درآمد اصلیاش از گردشگری است و بخش قابل توجهی از گردشگران این کشور را چینیها تشکیل میدهند، به خاطر اهمیت جان مردم کلیه پروازهای چین را کنسل کرده و حتما میلیونها دلار هم صدمه میبینند اما در ایران که مراودات توریستی آن با سایر کشورها به حداقل رسیده مدیر یک ایرلاین به خاطر منافع شخصی برای انتقال مسافران چینی اعلام آمادگی میکند که این معامله روی سلامت مردم و فرصتطلبی است.
پارسایی همچنین خواستار ورود مدعی العموم به تناقضگویی سازمان هواپیمایی در پی انتشار فایل صوتی مربوط به سقوط هواپیمای اوکراین و همچنین ورود شورای عالی امنیت ملی به عدم توقف پروازهای چین شد و گفت: من به دولت و مسئولین خصوصا درباره ورود ویروس کرونای جدید اعلام خطر میکنم، متاسفانه نظارتی در این باره وجود ندارد و دولت با کسانی که سلامت مردم را به خطر میاندازند برخوردی نمیکند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان یادآور شد: من تاکنون از همه اهرمها استفاده کردم در مورد استیضاح برخی زد و بند کردند و استیضاح را از نصاب انداختند، در مورد سوال بدون اعلام قبلی جلسه سوال از وزیر را در کمیسیون لغو کردند و در مورد سانحه هواپیمایی تهران - یاسوج نیز بعد از بررسی در مورد ناکارآمدی رییس سازمان هواپیمایی به قطعیت رسیدیم، اما اقدامی صورت نگرفت و حالا تنها کاری که از دست ما ساخته است مطالبهگری است.
واکنش سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور نیز با بیان این که اطلاعاتش کافی نیست، حاضر به مصاحبه درباره این فایل نشد.
رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور درباره صحت این فایل صوتی که گفته شده مربوط به گفتوگوی خلبان پرواز آسمان» با برج مراقبت فرودگاه امام خمینی(ره) است، به خبرنگار ایرناپلاس گفت: من نمیتوانم الآن چیزی بگویم، اطلاعاتم کافی نیست. من تکذیب نمیکنم، بلکه اطلاعاتم کافی نیست و نمیخواهم مصاحبه کنم.
جعفرزاده همینطور توضیحی هم راجع به صحبتهای رضاییفر، مدیرکل سوانح سازمان هواپیمایی کشور که این فایل را محرمانه خوانده بود، ارائه نکرد و گفت که باید از خود آنها این مسئله را جویا شد. سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور گفت شاید در فرصت دیگری در این باره صحبت کند.
یک رسانه اوکراینی شامگاه یکشنبه ۱۳ بهمن اقدام به انتشار یک فایل صوتی(
پیشتر سازمان هواپیمایی کشوری در اطلاعیهای به دلیل انتشار اخبار غیرواقعی سقوط هواپیمای اوکراینی از همه مردم عذرخواهی کرده» و نوشته بود: ما تحت هیچ فشار و توصیهای برای کتمان واقعیت نبودهایم و هیچ نیتی برای پنهان کردن واقعیت نداشتهایم. ما اطلاعاتی که در اختیار و به آن باور داشتیم را منتشر کردیم و از بابت اشتباه بودن آن متأسفیم.»
حالا با انتشار این فایل صوتی و تأیید تلویحی آن از سوی مدیر کل بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری، این پرسش مطرح شده که آیا ممکن است این مکالمه از مسوولان برج مراقبت به مقامات بالاتر مانند سازمان هواپیمایی کشوری و. نرسیده باشد؟ در این صورت چه نهادی توانسته تا این حد در بدنه یک سازمان دولتی نفوذ کند؟ یا اینکه برعکس مسوولان خبر داشتند و اطلاعرسانی نکردهاند.
این در حالی است که مدیرکل بررسی سوانح هوایی پس از آن که رئیس سازمان هوافضای سپاه شلیک موشک به هواپیما را در روز شنبه ۲۱ دی ماه تأیید کرد، گفته بود: شخصاً بهعنوان مدیر کل بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشور، این موضوع را هفت صبح امروز از طریق شبکه خبر صداوسیما متوجه شدم. وی گفته بود: وقتی به ما اطلاعاتی ندادند، نمیدانستیم چه اتفاقی افتاده و من وقتی این اطلاعات را در اختیار ندارم چگونه باید از آن خبر داشته باشم؟
چرا صداوسیما همه دنیا به غیر از ایران را بدبخت نشان میدهد؟ اگر راست است چرا وضعمان چنین است؟
اعتراض اصناف سینمای ایران به صدا و سیما
واکنش سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به پخش صدای ضبط شده خلبان هواپیمای آسمان؛
سازمان ,هواپیمایی ,هواپیمای ,کشور ,بررسی ,چین ,سازمان هواپیمایی ,برج مراقبت ,این موضوع ,در این ,از این ,مجلس شورای اسلامی ,سوانح سازمان هواپیمایی ,سخنگوی سازمان هواپیمایی ,کمیته بررسی سانحه